تولید محتوا چیست؟ چرا و چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش رایگان 0 تا 100

تولید محتوا چیست؟ چرا و چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش رایگان 0 تا 100
پنج‌شنبه 24 اسفند 1402

آشنایی با اصول تولید محتوا

اجازه بدید قبل از هرچیز دلیل و چرایی اهمیت محتوا و فراگیری اصول تولید محتوا را مشخص کنیم:
 
  • در شرکت‌های بزرگ همچون آماوزن، Ebay، هاب اسپات و انویدیا بیشترین سهم بودجه بازاریابی (بیش از 50%) به محتوا تخصیص داده شده است.
  • یک محتوای خوب فارغ از تمام اصول سئوی تکنیکال، خارجی و داخلی اگر پاسخگوی نیاز مخاطب باشد و مخاطب آن را به عنوان راهنما بپذیرد، جایگاهش در صدر جستجو تثبیت شده است.
  • روش‌های مختلف بازاریابی وجود دارد، همچون تبلیغات کلیکی، بازاریابی بنری، میدانی و محیطی و ... اما ارزان‌ترین و موثرترین آن بازاریابی محتوایی است.

پس یادگیری تولید محتوای اصولی از آن چیزی که فکر میکنید بیشتر اهمیت دارد. بریم سراغ اصل مطلب:
 
کلیه افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند همواره به دنبال راه‌های جدید برقراری ارتباط با مخاطبان برای موفقیت در کار خود هستند. در حال حاضر یکی از مسیرهایی که برای رسیدن به این موفقیت می‌توان طی کرد تهیه محتواهای با کیفیت است. اگر شما هم تمایل دارید از مسیری که می‌توان به کمک تولید محتوا برای رسیدن به موفقیت پیمود، اطلاع یابید در این صفحه با ما همراه باشید.

تولید محتوا چیست؟

فرایندی که به جمع‌آوری اطلاعات برای پاسخگویی به سوالات ذهنی کاربران اینترنتی و فضای مجازی در خصوص دریافت خدمات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره می‌انجامد را تولید یا ایجاد محتوا می‌گویند. هنگام انجام این فرایند باید در ابتدا موضوع مناسبی را انتخاب نموده و پس از آن با تحقیقات کامل و جامعی که پیرامون موضوع مورد نظر می‌شود، مطالب مفیدی را جمع‌آوری کرد.

تولید محتوا و اهمیت آن

سپس باید مطالب تهیه شده را با استراتژی‌‌ها و ایده‌های تولید محتوا ترکیب کرده و در نهایت محتوایی مفیدی در خصوص موضوع مطرح شده، برای کاربرانی که به آن مراجعه می‌کنند به وجود آورد.
در واقع محتوای تولید شده می‌تواند به افرادی که به صورت آنلاین برای دریافت خدمات در زمینه‌های مختلف به صفحات مجازی یا سایت‌های اینترنتی مراجعه می‌کنند، کمک‌های بسیاری نماید. یک محتوای خوب می‌تواند مخاطبین را به خود جذب کرده و در صورتی‌که برای کسب‌وکار خاصی در صفحه مشخص تولید شده باشد به افزایش درآمد برند مورد نظر نیز منتهی ‌شود.
لازم به ذکر است محتواهای تولیدی انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را داشته و از قوانین مشخصی تبعیت می‌‌کنند.

مزایای تولید محتوا چیست؟

محتواهای تولیدی کاربردهای متنوع و مزیت‌های گوناگونی دارند، به عنوان مثال به کمک محتواهایی که موضوع مناسب، استراتژی معین و کیفیت خوبی دارند، می‌توان پیام مشخصی را به مخاطب رساند. در نتیجه از این طریق به اهدافی که صاحب برند و کسب و کار مورد نظر دارد دست پیدا کرد. بر این اساس از جمله مزایا و ویژگی‌های محتواهای تولیدی برای وب‌سایت‌های اینترنتی یا پلتفرم‌های مجازی، می‌توان به مواردی که در ادامه بیان می‌شوند اشاره نمود.

محتوا همچنان پادشاه هست
  1. جلب اعتماد مشتریان

کسانی که صاحب کسب‌وکار یا برند مشخصی هستند با تولید محتوا مناسب و حرفه‌ای به راحتی می‌توانند نظر مخاطبین خود را جلب نمایند. همچنین آنها با برقراری ارتباط موثر و پایدار با مشتریان خود خواهند توانست به اهداف مورد نظر در ارائه خدمات مختلف به متقاضیان دست پیدا کنند.
  1. کاهش هزینه‌های تبلیغات

ارائه محتواهای حرفه‌ای و با کیفیت برای صاحبان کسب‌وکار و برندهای مختلف که به عرضه محصولات و خدمات خود می‌پردازند، مزایای بسیاری دارد. به طور مثال مشتریان و مخاطبینی که به محتواهای تولید شده دسترسی دارند با شیر و ارسال پشت سر هم محتواها به افراد دیگر، بدون پرداخت هزینه به صورت رایگان صفحه و برند مورد نظر را تبلیغ می‌کنند. شایان توجه است این سبک از تبلیغات، به راحتی منجر به رشد صفحه و اعتبار برند مورد نظر خواهد شد.
  1. بازاریابی محتوا

کسانی که صاحب کسب‌وکار یا یک برند مشخص هستند به راحتی می‌توانند با تهیه محتوایی با کیفیت و مناسب در کنار آموختن تکنیک‌های بازرگانی و بازاریابی به رونق کسب‌وکار خود سرعت بخشند. در واقع بازاریابی اینترنتی از طریق تولید کردن محتوا در کنار رعایت اصولی و قوانینی که دارد، عملکرد بسیار مناسبی است. همچنین این روش می‌تواند اعتماد مشتریان را بیشتر جلب کرده و از این طریق آنها را به مشتریان دائمی تبدیل کند.

بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ
  1. کسب رتبه برتر در گوگل

یکی از بهترین اتفاقاتی که می‌تواند برای یک برند بیفتد کسب رتبه بالا در جستجو موتورهای جستجوگر مانند گوگل محسوب می‌شود. لازم به ذکر است این مسئله مهم از طریق تهیه محتوای باکیفیت امکان‌پذیر خواهد بود. در واقع کسانی که محتواهای با کیفیت و مناسبی را در سایت خود قرار می‌دهند رتبه بهتری در جستجوی موتورهای جستجوگر مانند گوگل پیدا می‌کنند. بنابراین مشتریان و مخاطبین بیشتری نیز از سمت موتورهای جستجوگر به وب‌سایت مورد نظر هدایت می‌شوند. در این راستا استفاده از ابزارهایی مانند اتصال به سرچ کنسول روشی است که صاحبان کسب‌و‌کارها می‌تواند جهت تولید محتوا و ردیابی عملکرد وب‌‌سایت خود در نتایج گوگل از آن استفاده کنند.
  1. قابلیت تولید در فرمت‌های مختلف

محتواهای تولیدی با کیفیت موضوعاتی هستند که به راحتی به فرمت‌های دیگر نیز تبدیل می‌شوند. همین امر باعث می‌شود بتوان آنها را در صفحات مجازی مختلف به اشتراک گذاشت و از این طریق مخاطبان بیشتری را جذب کرد. بنابراین چنین محتوایی برای رسیدن به اهدافی که در نظر گرفته می‌شود مانند افزایش محبوبیت برند مورد نظر، جذب مخاطب و رسیدن به موفقیت در کسب‌وکار از اهمیت بالایی برخوردار است.
انواع فرمت های تولید محتوایی

ویژگی‌های یک محتوای خوب و مناسب

در صورتی‌که محتوای تولید شده دارای ویژگی‌ها و مشخصات زیر باشد می‌توان گفت که محتوایی باکیفیت است و خواهد توانست اهداف مشخص شده کسب‌وکار مورد نظر در زمینه خدمات مختلف را برآورده کند.
  • بیان ساده و روان
  • قابل درک بودن برای تمامی افراد
  • هماهنگ بودن با مطالب دیگر وب سایت مورد نظر
  • برخورداری از ساختاری زیبا و منسجم
  •  برخورداری از کلیه اصول سئو در تولید و ایجاد محتوای مورد نظر
  • کاربر پسند بودن و امکان برقراری ارتباط با کاربران مختلف
  • قابلیت درگیر کردن احساسات و ذهن مخاطب نسبت به مطلب ارائه شده
  • برخورداری از خلاقیت و تاثیرگذاری بالا بر ذهن مخاطبان

استراتژی‌های محتوا چیست؟

به طور کلی محتوای تولید شده باید بتواند تاثیر مناسبی در ذهن مخاطبان ایجاد کرده و اهداف مدنظر صاحبان کسب‌وکار را تحقق نماید. لازم به ذکر است اصلی‌ترین فاکتور برای رسیدن به این منظور در نظر گرفتن استراتژی و طرحی مشخص پیش از اقدام به تولید و تهیه محتوا محسوب می‌شود. در واقع این مسئله باعث می‌شود که مسیر محتوای مورد نظر از هدفی که در نظر گرفته شده منحرف نشود و بتواند پیام موضوع محتوا را به درستی به مخاطبان برساند.

استراتژی محتوا و تقویم محتوایی
لازم به ذکر است استراتژی تولید محتوا شامل تمامی مواردی می‌گردد که باید داخل محتوای مورد نظر آورده شوند.
  •  نام تجاری

  • لحن گفتار

  • ساختار نوشتار در محتواهای متنی

 نمونه‌ای از این موارد هستند که باید رعایت شوند. بر همین اساس باید بدانید که یک محتوای مناسب و با کیفیت باید مسیر مشخصی که در ابتدای ایجاد محتوا برای آن در نظر گرفته شده، گام به گام طی کند تا به عنوان پُلی برای دسترسی به اهداف مد نظر تهیه محتوا تبدیل گردد. در واقع محتوا یک کمپین بازاریابی سنتی است و باید مانند پکیجی بتواند اهداف در نظر گرفته شده برای رسیدن به موفقیت را اجرا کند.
بر این اساس پارامترهای مدنظر در استراتژی محتوا شامل مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم می‌شوند:
  • پرسونای مخاطب

در تولید و ایجاد محتوا باید پرسونای خریدار در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر باید بدانید با چه کسی صحبت می‌کنید و برای چه منظوری قرار است محتوا تولید کنید. همچنین باید احساسات مخاطب را در هنگام تهیه محتوا هدف قرار داده تا بتوانید به موفقیت برسید.
  • سفر خریدار

در هنگام تولید و ایجاد محتوا باید به سفر خریدار توجه کنید؛ به عبارت دیگر باید نظر افراد مختلف را در تهیه محتوا در نظر بگیرید.

سفر مشتری در مقاله یا محصول شما
به این ترتیب هیچ شکاف و روزنه‌ای برای بازدیدکنندگان و مراجعه‌کنندگان به وب سایت یا صفحه مورد نظر به وجود نخواهد آمد. بنابراین برای هر کسی با هر دیدگاهی که محتوای مورد نظر را مشاهده می‌کند، اطلاعات مفیدی وجود خواهد داشت.
  • انتخاب فرمت مناسب

انتخاب فرمت مناسب یکی دیگر از استراتژی‌های اصلی ایجاد محتوا به حساب می‌آید. لازم به ذکر است باید فرمت محتوای تولید شده در راستای اهداف مدنظر و پرسونای مخاطب در نظر گرفته شود.
  • پروموت کردن محتوا

در نهایت نوبت به پروموت کردن تولید محتوا و تلاش به تشویق مخاطب برای دیدن محتوای تولید شده می‌رسد. لازم به ذکر است توجه به پرسونای مخاطب و زمانی که باید برای دیدن محتوا در نظر بگیرد، از فاکتورهای مهم پروموت کردن محتوا به حساب می‌آیند.

انواع تولید محتوا

تولید کردن محتوا محدودیت خاصی ندارد؛

در واقع محتوا فرمت مشخصی نداشته و به هر سبکی می‌تواند تولید شود. به عبارت دیگر محتوا می‌تواند با فرمت تصویری تولید شود یا می‌تواند مانند متنی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر در نظر گرفته شود. علاوه بر آن امکان دارد به شکل محتوای متنی برای درج در وب‌سایت تولید شود. در مقابل محتوا می‌تواند برای استفاده در پلتفرم‌های مختلف مانند اینستاگرام، توییتر، تلگرام یا واتساپ تولید گردد.
عکاسی از محصول
در نهایت باید بدانید فضای تبلیغاتی متفاوتی که برای معرفی و تبلیغات کسب‌وکارهای مختلف در نظر گرفته می‌شود و نوع خدماتی که قرار است هدف تبلیغات و تهیه محتوا باشد، مواردی هستند که بر تعیین نوع محتوای تولیدی تاثیر گذار خواهند بود. در همین راستا به عنوان نمونه‌ای از محتواهای مختلف تولید شده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
  1. وبلاگ: این نوع محتوا معمولاً برای آگاهی دادن به مخاطبان جهت معرفی کسب‌وکار مورد نظر تولید می‌شود.
  2. محتواهای دسته‌بندی: محتواهای دسته‌بندی که با حفظ رعایت قوانین خاصی تولید می‌شوند، به معرفی محصولات مختلف می‌پردازند.
  3. متون طولانی: نوشته‌های طولانی که بیشتر برای آموزش و اطلاع رسانی به مخاطبان نگارش می‌شوند نمونه‌ای دیگر از انواع محتواهای تولیدی به حساب می‌آیند.
  4. پست مهمان: یکی دیگر از انواع محتواهای تولیدی پست مهمان است که ادمین سایت یا صفحات اجتماعی آن را در سایت‌ها و پلتفرم‌های دیگر به منظور افزایش مخاطبان و تعامل با خوانندگان قرار می‌دهد.

اهداف مورد نظر برای تولید محتوا

تاکنون فرمت‌های مختلفی برای تولید محتوا با اهداف گوناگون به وجود آمده‌ که می‌توان آنها را برای استفاده در پلتفرم‌های مختلف فضای مجازی و وب‌سایت‌ها به کار برد.

تولید محتوای الکترونیکی

تولید محتوای الکترونیکی
محتوای الکترونیکی به مجموعه محتواهایی گفته می‌شود که به صورت متون نگارش شده، تصاویر، فیلم‌های آموزشی یا فایل‌های صوتی برای انتقال مفاهیم و آموزش‌های الکترونیک استفاده می‌شوند. در واقع انتقال مفاهیم، اطلاع‌رسانی، بازاریابی و غیره به صورت الکترونیکی، محتوای الکترونیکی نامیده می‌شوند. در حال حاضر این نوع محتواها با هدف آموزش و انتقال مفاهیم به شیوه‌های مختلف در فضای مجازی یا فضای الکترونیکی تولید می‌گردند.

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی که ابزاری برای ارتباط بین انسان‌ها با یکدیگر هستند، فضای بسیار مناسبی را برای تبلیغ محتواهای تولید شده ایحاد می‌کنند. اما نکته‌ای که باید در هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی به عنوان بستری برای تبلیغ محتوای تولید شده در نظر داشته باشید، به اشتراک گذاشتن مطالب مفید، سرگرم کننده، متناسب با سلیقه مخاطبان پلتفرم‌های مختلف محسوب می‌شود. بنابراین هنگام تولید و تهیه محتوا برای پلتفرم‌های مختلف توجه به هماهنگی آن با ساختار پلتفرم مورد نظر و پرسونای مخاطب حائز اهمیت است.

محتوای سایت

در محتوای تولیدی برای سایت بیشتر با محتواهای متنی سروکار داریم. این نوع از محتواها می‌توانند شامل صفحه محصول، پست بلاگ، لندینگ خدمات و غیره باشند. بنابراین بیشتر به منظور جذب مخاطب از نتایج جستجو گوگل، تبدیل بازدیدکننده به مشتری، برقراری ارتباط با مشتری، نشان دادن تخصص و اعتبار، به نمایش گذاشتن خدمات و محصولات تولید شده تولید می‌شوند.
محتوانویس فریلنس
 البته در اینجا می‌توان به این نکته اشاره نمود کسانی که تمایل دارند برای تولید محتوا و معرفی برند خود سایتی را طراحی کنند، می‌توانند با ابزار سایت ساز به راحتی این‌کار را بدون نیاز به دانش برنامه‌نوسی انجام دهند.

تولید محتوا در اینستاگرام

اینستاگرام از جمله پلتفرم‌هایی است که در حال حاضر اکثر افراد در فضای مجازی در آن مشغول به فعالیت هستند. باید به این نکته توجه نمایید محتوایی که برای اینستاگرام در نظر گرفته می‌شود با محتوایی که برای یک سایت به وجود می‌آید کاملاً متفاوت است. به طور کلی تهیه محتوا برای اینستاگرام به صورت متنی برای کپشن یا قرار دادن داخل استوری اینستاگرام در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر آن ایجاد محتوای بصری با کمک فیلمبرداری و عکاسی محصولات برای استفاده در استوری‌ها یا پست‌ها، محتواهای جذاب و سرگرم کننده‌ای هستند که در پلتفرم اینستاگرام به نمایش گذاشته می‌شوند.

مزایا تولید محتوا برای کسب‌و‌کارها

همانطور که اشاره کردیم محتوا را می‌توان با فرمت‌های مختلف برای پلتفرم‌های گوناگون به راحتی تولید نمود. بنابراین کسانی که صاحب کسب‌وکارهای مختلفی هستند می‌توانند از طریق ایجاد محتواهای متنوع کسب‌وکار خود را رونق دهند.

تولید محتوا برای اینستاگرام
 در همین راستا می‌توان از موارد زیر به عنوان مهم‌ترین مزایای تولید و تهیه محتوا برای معرفی کسب‌وکارها نام برد:
  • افزایش فروش و کسب درآمد
  • جلب اعتماد مخاطبین
  • شناساندن برند مورد نظر به مخاطبان
  • کمک به سئوی داخلی سایت و بهبود رتبه آن در موتورهای جستجوگر
  • تهیه محتوا بر اساس جذب مشتری 
  • معرفی تخصص و خدمات

محتوا سئو شده چیست؟

محتوا سئو شده به محتوایی گفته می‌شود که کارشناس تولید محتوا هنگام تهیه آن تاکید زیادی بر جذابیت محتوای ایجاد شده داشته و قوانین مشخص شده‌ای را رعایت می‌کند. علاوه بر آن از اطلاعات دقیق و صحیحی برای درج در صفحه یا وب‌سایت مورد نظر استفاده می‌نماید. همچنین کارشناس مورد نظر در تولید محتوا متنی به کمک ابزاری به نام تحقیق کلمات کلیدی از کلمات پر مخاطب استفاده می‌کند. در این حالت باید به این مسئله توجه نماید که مخاطبان برای پیدا کردن مطالب مورد نظر خود بیشتر چه عباراتی را سرچ می‌کنند و به این ترتیب می‌تواند هدف خود را برای نوشتن محتوا به راحتی تعیین کند.
محتوای سئو شده چیست

سخن پایانی

در فرصتی که داشتیم سعی نمودیم در خصوص نحوه تولید کردن محتوا و تاثیرات آن بر کسب‌وکارها توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم. لازم به ذکر است محتوای تولیدی شاخه‌های بسیار گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و به عبارت دیگر انتها ندارد. بنابراین هر چقدر که بیشتر در مورد آن تحقیق شود، محتوای تولید شده کیفیت بالاتری خواهد داشت. در نتیجه موفقیت بیشتری را در معرفی برند و کسب‌وکار مورد نظر به وجود خواهد آورد. پس گذراندن آموزش‌های مختلف در این زمینه، افزایش اطلاعات و کسب تجربه از مهمترین نکاتی هستند که یک کارشناس تولید کننده محتوا باید به آنها توجه ویژه‌ای نماید.

 
پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorسحر مهدوی
کلیدواژهlearnstart
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
سفارش طراحی لوگوی ارزان با بهترین قیمت با بیش 200+ نمونه

سفارش طراحی لوگوی ارزان با بهترین قیمت با بیش 200+ نمونه

طراحی لوگوی ارزان شعار اصلی برخی از شرکت‌های طراحی است که صاحبان مجموعه‌های نوپا را برای ثبت سفارش طراحی به تکاپو وا می‌دارد. با توجه به رقابت بالایی که بین شرکت‌های مختلف وجود دارد، تبلیغات و لوگوی مناسب تأثیر مهمی بر وجهه یک برند دارد. لوگوی یک مجموعه باید هویت شرکت موردنظر را به بهترین شیوه ممکن به مشتریان معرفی نماید. به همین دلیل انتخاب و طراحی لوگوی مناسب اهمیت بالایی دارد و باید با وسواس زیادی انجام گیرد.
✍🏻 نوید کوهی
ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت یا مدیر وبسایت یک موقعیت شغلی بسیار پر مخاطب و فنی است که نیاز به آگهی کامل در حوزه مدیریت سایت دارد و ادمین سایت می تواند وظایف متفاوت و متعددی را ...
✍🏻 میلاد رضایی
چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

عکاسی از محصولات حتی با گوشی، یکی از عناصر حیاتی در جذب مشتریان و افزایش فروش آن‌ها است. عکس محصول بیش از 34% بروی تصمیم گیری مخاطبین تاثیر گذار است و همچنین وجود تصویر با کیفیت و مشتری محور نیز باعث 43% تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتری است.
✍🏻 نوید کوهی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰